ayudame

Some Bonds Are Stronger Than Blood

Min operation

Kategori: Allmänt

God Middag!

Lovade ju igår att skriva lite om min operation jag ska göra.. Själv vet jag exakt datum, men tänkte behålla det för mig själv ett litet tag till. Fråga inte varför, det känns bara bäst så på något sätt.

Vi börjar med lite fakta:
 Jag föddes med Läpp-Käk - och GomspaltLKG. Vad är nu detta? Jo, under andra-tredje graviditetsmånaderna utvecklas fostrets ansikte. Olika delar av ansiktet "vandrar" in mot mitten och växer samman så att näsa, överläpp, överkäke och gom bildas. Hos vissa barn sker inte denna sammanväxning, utan en spalt uppkommer i stället. (källa: Karolinska Unsiversitetssjukhuset)

Min första operation gjorde jag i Colombia. Självklart eftersom det är där jag är född och inte blev adopterad förrens jag var två och ett halvt. Tror jag var runt ett år eller så när den första operationen gjordes. Dock har jag absolut inga minnen från den!
Vid den operationen sydde läkarna ihop det som ännu inte var ihopväxt.

Min andra operation kom först när jag var sju år. Vid den operationen tog de lite "ben" och placerade den i käkspalten där det saknades ben. (jag vet att det inte bara heter "ben" men jag kan inte namnet på det. Det är iallafall inte skelett vi snackar om utan mer det som finns inuti skelttet, aa, ni fattar?!) Samtidigt skapade de en näsvinge på min vänstra "näshalva". Den här gången fick jag vara kvar på sjukhuset i fyra dagar för att se till så att allt läkte ordentligt. Vill inte gå in på några blodiga detaljer, så vi lämnar dem...

Den tredje operationen skedde när jag var tolv. Den här gången var det bara finjustering av näsa och läpp. De formade näsan, dvs lyfte upp den på en sida. För att uttrycka det enkelt. De justerade även min näsgång eftersom den är sned, det är den fortfarande, men inte lika mycket som tidigare. Överläppen korrigerades också. De rätade ut ärret från den tidigare opeartionen. Den här gången kunde jag åka hem samma dag som operationen urfördes.
Grejen med att opereras flera gånger, vilket en del av er kanske tycker är konstigt. Varför inte bara göra en operation och ha det överstökat sen? Visst, det hade varit underbart! Men det fungerar inte så eftersom kroppen växer hela tiden. Man kan inte operas när man är sju, som jag, och sedan inte göra fler operationer. Eftersom kroppen växer och utvecklas hela tiden, men näsan och läppen inte hänger med måste man göra flera justeringar. Det går inte att helt föurtse hur kroppen kommer utvecklas.  


En bild på mig, här ser man ganska tydligt min sneda näsa samt ärret på min överläpp.

Den fjärde operationen som kommer är förhoppningsvis min sista. :) Då är det återigen korrigering av näsa och läpp som gäller. Håll tummarna för att det kommer att gå bra! :)




Hoppas ni blev ite förståndigare!
kramar


Förresten!! Ni får fråga hur mycket ni vill! Jag har levt med detta i 19 år, jag är van vid att folk ställer frågor, bra som dumma, stirrar och funderar. Är det någon fråga som jag anser onödig eller kränkande på något sätt svarar jag helt enkelt inte på den!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: