ayudame

Some Bonds Are Stronger Than Blood

Jakten

Kategori: Film

 

Jakten

 

Jakten handlar om Lucas, en man som efter en del motgångar börjar komma på fötter. Han har fått jobb på en förskola och man får i början av filmen en aning om att även relationen med sonen tar en positivt vändning.

Men när dottern till Lucas bästa vän kommer med antydingar om att Lucas antastat henne blir det (såklart) katastrofala följder. Med tanke på Lucas pågående uppåtkurva blir smällen om möjligt ännnu värre.

Barn använder sig gärna av ord som de snappat upp från vuxnas prat. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att barnen förstår innebörden av vad han/hon säger. I Jakten blir det de vuxnas analys och ledande frågor av ett barns lögn som skulpterar fram de anklagelser som Lucas får kastat på sig.

Vinterberg spelar på känsla av att inte bli trodd i sin oskyldighet. Jag är arg, ledsen och upprörd i samma takt som vår huvudrollsinnehavare. Mikkelsen är (i mitt tycke) lysande i sin prestation som den oskyldigt dömde, och han gestaltar Lucas som en person som det går lätt att sympatisera med.

Parallellt med att jag under filmens gånd sympatiserar med Lucas i sin kamp, sympatiserar jag med föräldrarna. Att man som förälder kämpar för sitt barn kan ju ingen anklagas för..

Det här var en film som jag personligen drog mig för att se, samtidigt som jag var otroligt nyfiken på den. Som blivande förskollärare har jag lätt för att överanalysera filmer som utspelar sig i skolmiljöer och som på något sätt handlar om hur barn uttrycker sig och de vuxnas bemötande.

Vinterberg visar på ett snyggt och emotionellt gripande sätt hur ett barns oskyldiga lögn snabbt kan problematiseras av vuxenvärlden.

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: